reklama

Dovolenka

Kedy ste boli na svojej poslednej skutočnej dovolenke? Zamyslite sa teraz na chvíľu nad ňou. Ako ste sa cítili počas nej a po návrate z nej. Ak si už aj nepamätáte, máte aspoň vybratú tú, na ktorú pôjdete najbližšie? Viete kam by ste sa radi vybrali? Aké dôvody Vás vedú, aby ste na dovolenku vôbec išli? Predstavte si teraz, ako sa cítite, keď už tam ste a oddýchnutý prichadzate z Vašej dovolenky domov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)
Obrázok blogu
(zdroj: Dušan Oravský)

Počas dlhých rokov, keď sa obzriem späť, som si vždy pravidelne brával dovolenku. Čoraz viac si v dnešnej dobe spätne uvedomujem jej dôležitosť a hodnotu. Boli časy, keď som si hovoril, že mám príliš veĺa práce, aby som na ňu išiel. Prípadne mal málo peňazí, aby som sa niekam vybral. Inokedy som si hovoril, že sa zamestnávateľ bezo mňa v práci isto neozaobíde. Poznáte ten pocit vlastnej dôležitosti. Veľa súkromníkov, taktiež vie, že tržby sa zastavia, keď je majitel preč, opäť pre mňa ďalší dôvod neísť na dovolenku. Asi pred desiatimi rokmi, keď som pracoval v jednej spoločnosti už niekoľko rokov, som si vzal pár týždňov dovolenku. Potreboval som ju. Po svojom návrate som prekvapene zistil, že práca sa vykonala i bezo mňa, žiadne súrne prípady na stole, žiadne urgentné nevyriešené správy, žiadna kríza, žiaden telefonát. Uvedomil som si, že tých päť týždňov sa zamestnávateľ obišiel bez problémov i bezo mňa. S čerstvou mysľou a oddýchnutý som urobil rozodnutie a odišiel som z tej vysoko platenej práce. Podľa niektorých portálov a štúdií, až 70% ľudí si neberie primeranú dovolenku počas roka. Aké sú teda výhody dovolenky?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Získanie perspektívy o živote je jednou z výhod. Počas každodennej práce sa naša myseľ zaoberá každodennými problémami. Dovolenka je časom zmien. Dobrá dovolenka nás privedie na myšlienky typu "je život o tomto"? Žijeme pre prácu alebo pracujeme pre život?

Ďalším dôvodom je zažehnanie syndrómu vyhorenia, dovolenka nám dáva priestor na relax, čo potvrdzuje i Štatistický Úrad Slovenskej republiky. Relax, ako dôvod pre dovolenku uvádzaju respondenti najčastejšie na prvom mieste. Veľa relaxu a času prežitého mimo pracovných povinností zažehnáva syndróm vyhorenia.

Dovolenka zvyšuje našu kreativitu. Existuje viacero voľne publikovaných štúdií dokazujúcich, že zanechaním denných starostí, sa nám otvára priestor pre ďalšie nápady a kreativitu. Dovolenka umožňuje nápadom prichádzať samovoľne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čas prežitý s rodinou a so sebou samým je ďalším dôvodom vybrať sa na dovolenku. V auguste tohto roka, sme sa naša celá rodina vybrali spoločne na cestu Normandiou. Desať dní spoločne v aute a na cestách nás po čase opať zblížili. Počas mojich ciest občas cestujem i úplne sám, je to dobrý spôsob, ako byť opäť so sebou samým a utriediť si vlastné myšlienky.

Ďalšou výhodou je oddych pre telo a myseľ. Viete koľko fyzických chorôb prichádza zo stresu a psychiky? Louise L. Hay známa spisovateľka by povedala: „Všetky“. Dovolenka dáva priestor na oddych od dennodených starostí a uvoľňuje našu myseľ.

Dovolenka nám dáva pocit docenenia, keď sme na dovolenke a niekomu chýbame. Sme preč a niekto pociťuje, že sme pre neho hodnotný. Avšak i opačné zistenie, keď sa vrátime a nikomu nechýbame nás posunie vpred a otvorí oči. I to nám dovolenka môže poskytnúť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pravidelnou dovolenkou sa tiež zbavíme pocitu ľútosti. Nikto na svojej smrteľnej posteli nikdy nepovedal "kiež by som len viac času strávil v kancelárii". Teraz je ten čas začať žiť život, ktorý máme radi. Dovolenka nás zvyčajne privádza na myšlienky o tom, čo nás robí šťastnými a čo nám dáva v živote zmysel.

Dovolenka nám dáva čas a priestor na videnie, cítenie, počutie či stretnutie sa s niečím novým. Dáva priestor robiť niečo odlišné. Zmena v rutine prináša nové možnosti.

Štúdia uskutočnená v roku 2011 na Univerzite v New Yorku ukázala, že ľudia, ktorí si vezmú dovolenku minimálne raz za rok znižujú celkové riziko smrti o 20%. Keď sa teraz zamyslím nad mojím uplynulým rokom, tak ja som si podľa tejto štúdie to riziko znížil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nie je dôležité, či a ako dlho dovolenku plánujeme, môže to byť spontánna akcia zo dňa na deň a nemusí to byť ani mesiac prežitý na druhom konci sveta, ale postačí aj niekoľko dní v drevenej chatke v zasnežených horách pri kozube s milovanou osobou, bez telefónu a emailov. Dôležité je, že nám tie dni ponúknu novú perspektívu, prispejú k zažehnaniu syndrómu vyhorenia, poskytnú kreatívne nápady, umožnia čas pre seba samého a čas pre milované osoby, dopraju oddych telu a otvoria myseľ a pripomenú nám to, čo nás robí šťastnými a my sme na to akosi pozabudli.

Tak sa Vás pýtam, Vás ktorí ste nemali tento rok príležitosť niekoľkodňového sústavného oddychu, je aspoň jeden z uvedených dôvodov tak silný, že hneď tu a teraz začnete plánovať svoju dovolenku a rozhodnete sa ju uskutočniť? Áno? A pre Vás, ktorí ste ju tento rok mali, blahoželám ste medzi menšinou ľudí, ktorí si svoj život práve predĺžili.

#TM 3

Dušan Oravský

Dušan Oravský

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pochádzam z Bratislavy-Petržalky, kde žijem 35 rokov. Profesijne sa venujem optimalizácii vnútropodnikových procesov ako projektový manažér. V súkromí je to oblasť osobného rozvoja, investovanie, cestovanie, šport a latinsko-americké tance, ktorým sa spolu s manželkou aktívne venujeme.Precestoval som viac ako 70 krajín sveta, ktoré ma hlboko ovplyvnili,formovali môj prístup k životu a utvárali hodnoty, ktoré dnes vyznávam. Viac nájdete v mojom blogu.Aktuálne kandidujem ako nezáviský kandidát na poslanca v meskej časti Bratislava - Petržalka. Zoznam autorových rubrík:  CestovanieOsobný rozvojDobrovoľníctvoSúkromnéPolitika

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu